Tips voor deelnemers WWF-Sea Swim


Doe je mee met de WWF-Sea Swim? Fantastisch! Hier vind je een paar tips & trucs om jouw netwerk je 

prestatie te laten sponsoren. Heel veel succes!

Download hier de WWF-Sea Swim toolkit met handige promotiematerialen. oh ja ... wel even naar beneden scrollen ;)


Toolkit

Gebruik de materialen uit onze Toolkit, zoals social media posts, e-mailhandtekening, logo, FB
headers, flyers en posters. Ze helpen je bij je fondsenwervende activiteiten.


Maak gebruik van onze handige Toolkit om je te helpen bij je fondsenwervende activiteiten. Hier vind je een overzicht van handige tools die je kunt gebruiken bij het werven van meer teamleden en sponsoren. Heb je een andere tip, mis je iets of wil je iets vragen? Stuur een e-mail naar gowild@wwf.nl


Vergeet bij het delen van de afbeeldingen op social media of je e-mail handtekening natuurlijk niet
om de link naar je persoonlijke donatiepagina toe te voegen!


Vertel iedereen over jouw actie

Als jouw persoonlijke actiepagina klaar is, kun je jouw actie aan de grote klok gaan hangen. Vertel op
je werk, school, vereniging, in de kantine en op feestjes over de actie die je bent gestart. En vraag ze
dan direct om je te sponsoren en niet te wachten tot ze thuis zijn. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun smartphone je actie bekijken en doneren. Bookmark je actiepagina in je internetbrowser van je mobiel.

Leg mensen goed uit hoe het werkt, je wilt ze namelijk niet afschrikken voordat ze een donatie
hebben gedaan! Vraag iedereen uit je netwerk. Wees niet bang om mensen een donatie te vragen.
Je zult merken dat velen het juist leuk vinden om je te helpen! En bedenk: nee heb je, ja kun je
krijgen!


Social media is een heel goed middel om iedereen in je omgeving te vertellen en op de hoogte te
brengen. Hier kun je ook updates doen wanneer je voorbereidingen treft voor je actie, als je
bijvoorbeeld goede schoenen aanschaft of aan het trainen bent. Op die manier is niet elke update
een update waarbij je vraagt om een bijdrage.


Vraag mensen om een bijdrage (nadat de salarissen binnen zijn!)

Vraag op je social media al je contacten om een bijdrage. Mail al je collega’s of je klasgenoten en
neem contact op met je hele familie. Herinner mensen daarna persoonlijk via Whatsapp of, nog
beter, een belletje. Het werkt het beste om mensen te vragen om een donatie te doen vlák na ze
hun salaris hebben gekregen. Na de 25e van de maand dus!


Geef het goede voorbeeld

Wanneer mensen een donatie willen doen vinden ze het vaak moeilijk om te besluiten hoeveel ze
willen doneren. Heel vaak doen ze gewoon wat de mensen die eerder hebben gedoneerd hebben
gedaan. Geef dus zelf het goede voorbeeld! Maak een flinke donatie over en vraag als eerste mensen waarvan je weet dat zij dit ook zullen doen. En als er dan een paar schapen over de dam
zijn…. Dan volgen er meer.


Maak een What's App groep voor potentiële donateurs

Laat iedereen in je netwerk weten dat je meedoet met dit evenement en vraag meteen of ze deze
bijzondere actie willen sponsoren. Maak een WhatsApp-groep aan met veel van je contacten die
elkaar kennen. Stel je vraag en verwijs naar jouw persoonlijke actiepagina, mobiel doneren is
namelijk heel makkelijk. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat
alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je
actie zullen steunen. Goed voorbeeld doet goed volgen.


Bedank iedere donateur persoonlijk

Heel belangrijk: bedank iedereen persoonlijk die jouw actie steunt met een donatie. Je kunt dan
meteen vragen of ze jouw actiepagina door willen sturen naar vrienden en bekenden. Dit kun je op
je actiepagina doen, maar ook via Social Media. Mensen vinden het vaak leuk als je ze openlijk
bedankt. Ook vergroot dit de kans dat anderen jouw persoonlijke bedankje zien, geïnteresseerd
raken in jouw actie en jou ook willen sponsoren.


Benader lokale media

Aandacht in de media kan zorgen voor meer donateurs, deelnemers of bezoekers van je actie. Met
een gratis bericht in de lokale krant of op de lokale radio bereik je een nieuw publiek en dus
potentiële nieuwe donateurs. Vooral de (lokale) pers, radio of huis-aan-huis bladen zitten vaak te
springen om een leuk verhaal over hoe jij een goed doel wilt steunen. Hiermee bereik je een nieuw
publiek en dus potentiële nieuwe donateurs.
Maak van te voren een persbericht en zoek uit wie je moet benaderen. Nodig pers op tijd uit en zorg
dat er een vast contact persoon is om journalisten te woord te staan. Heb je hulp nodig bij het
schrijven van een persbericht? Neem dan contact met ons op!

 

Benader bedrijven om je te sponsoren

Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. De supermarkt om de hoek, een
goede klant of leverancier, het internetbureau van je neef of gewoon je eigen werkgever: bedrijven
zijn vaak bereid te geven - en kunnen vaak een nette som missen.

Zoek bedrijven die een link hebben met onze doelstellingen, of bedrijven waar jij al iemand kent!
Voor bedrijven is het fiscaal interessant om jouw actie te steunen omdat giften aan goede doelen
belasting aftrekbaar. Zet bij bedrijven dan ook hoger in, zij hebben vaak een budget voor
sponsorverzoeken. Ook kan jij het logo van de bedrijven die jou sponsoren, afbeelden op jouw
actiepagina en vermelden in jouw updates op social media of nieuwsberichten.

Je kunt om een gift vragen, of voor een bepaald bedrag het bedrijfslogo op je shirt dragen (wordt
door duizenden mensen gezien die dag!). Als je al een connectie hebt met het bedrijf, is het
waarschijnlijk nog makkelijker om een dergelijke gunst te vragen.

 

Maak een team Facebook- of Whatsappgroep

Al je teamleden op de hoogte houden van je training, sponsoring en praktische zaken rondom de
dag? Maak bijvoorbeeld als teamcaptain een Facebookgroep of een Whatsappgroep aan om alles,
van praktische tot leuke dingen, met elkaar te delen. (Extra tip: zorg bij Facebook dat de groep
gemarkeerd staat als 'Gesloten', zodat echt alleen teamleden alles kunnen zien)

 

Gebruik het machtigingsformulier

Je kunt sponsoren online laten doneren, maar soms is het juist handiger om ze het
machtigingsformulier te laten invullen. Wanneer iemand geen online middelen heeft, of het rustig
op een later tijdstip wil regelen. De formulieren zijn ook een handig communicatie- / actiemiddel om
mensen om je heen te laten weten dat je zwemt en dat ze je kunnen sponsoren! Stop ze in de bus bij
de buren, leg ze op tafel bij de eerstvolgende familieaangelegenheid of in de kantine op het werk
en/of je sportclub. Of gebruik een Tikkie!


Sponsoring als verjaardagscadeau

Lastig om alwéér te bedenken wat je dit jaar graag voor je verjaardag hebt? Vermeld bij de
uitnodiging voor je feestje dit jaar dat je liever een sponsorbedrag voor de WWF Sea Swim ontvangt
dan een cadeautje. Is ook een soort cadeautje, natuurlijk. (Extra tip: hier kun je ook
het machtigingsformulier weer heel handig voor gebruiken.)

 

Lekker bakken

Breng je zondag door in de keuken en verkoop je lekkernijen voor een (kleine) donatie op kantoor of
op school. Leg mensen uit waarom je dit doet en waar het geld heen gaat zodat ze overgehaald
worden een grotere bijdrage te doen.


Organiseer een pub quiz

Organiseer een leuke avond voor al je vrienden in de lokale kroeg of het buurthuis. Spreek af met de
locatie dat je er gratis in mag, en dat zij de inkomsten van de bar en keuken mogen houden.
Misschien kun je zelfs wel onderhandelen dat je een percentage van deze inkomsten mag ontvangen
als donatie! Quizzen kun je online vinden, vraag je meest enthousiaste vriend(in) om de host te
spelen en vraag teams om zich in te schrijven bij jou voor €30-€70 voor een mooie avond.

 

Verkoop je oude spullen

Al een tijdje van plan je zolder op te ruimen? Veel kleding die je niet meer zo leuk vindt? Verzamel
alles en vraag je vrienden en familie hetzelfde te doen. Deze spullen kun je dan verkopen online of bijvoorbeeld tijdens een lokale rommelmarkt. Geef aan dat de opbrengsten naar jouw goede doel gaan zodat mensen sneller geneigd zijn een extra bijdrage te doen.


Rond je actie goed af! Blijf geld ophalen nadat je actie is volbracht


20% van de donaties komen binnen nadat jouw actie is volbracht. Blijf dus aandacht geven aan je
actie ook nadat je actie voorbij is. Stuur je omgeving een email of deel via social media hoe je actie is
gegaan. Je zal zien dat veel mensen je willen feliciteren of hun steun betuigen met een donatie!
Stuur na het event een bedankmail naar iedereen die jou gesponsord heeft. Neem in deze mail een
link op van jouw actiepagina zodat iedereen het eindbedrag kan zien. Als je weet dat je nog een keer
in actie komt, bijvoorbeeld volgend jaar, meld dat dan direct!